söndag 25 november 2012

Vinterpyssel

En regnig lördag i november
kan med fördel ägnas åt lite pyssel.
Jag hade sett en bild av ett vår-ris med löv av papper, 
och ville modifiera det en del.

Så här blev det, och så här gjorde jag:


Vi har ju inte riktigt plats med så här stora utsmyckningar
där vi bor nu!
Jag fick flytta undan ett par stolar i sovrummet
för att kunna visa trädet i sin helhet mot en vägg.
Givetvis kan man vara mer modest
och göra en mindre variant.
 

Du behöver:
Vitt bomullstyg, jag använde flera olika kvilttyger med vitt på vitt-mönster
Steam-A-Seam, Vliseofix eller liknande som klistrar ihop tygerna med varandra
Tunn ståltråd. Jag hittade en rulle lödtråd på loppis, det fungerade utmärkt



 Först skar jag remsor av tyget, 3" breda (ca 7,5 cm) över hela bredden.

 
Sedan pressade jag på Steam-A-Seam på halva bredden av varje remsa.
Smart är om man skurit det materialet aningen smalare, 
annars bör man skydda sin strykbräda med ett teflonark.
 
 Den delen av remsan som nu har klisterpapperet på
skär du i 2½" (ca 6,5 cm) breda bitar.
Delen utan klister skär du gärna ANINGEN bredare bitar, 
så fastnar inte klistret på strykjärnet.

 
Jag klippte ståltråden i 6" långa bitar, ca 15 cm, 
med det var lite onödigt långt, korta gärna ner lite.
Vik en liten ögla i ena änden på varje tråd.
 

 Pilla bort papperet från en tygbit 
och lägg den på strykbrädan med klistret uppåt.
Placera en ståltrådbit som på bilden.


 Lägg en tygbit utan klister ovanpå,
viktigare att det stämmer i nederkant än upptill.


Pressa på tygbitarna, inte på tråden!
Ett par sekunder räckte för mig,
du får prova dig fram.
Temperaturen är också olika för olika material, 
ull (två prickar) räcker nog.
Akta så att inte tråden smälter!

 Nu är det dags att sy över "nerven".
Jag har en pressarfot, 3 C, till min Bernina, 
som har två skåror under foten.
Perfekt! Jag placerade tygbiten så att ståltråden löpte
precis i ena skåran, sedan styrde maskinen rätt.
Jag markerade först med en nål vart öglan kom, 
så att jag skulle sluta sy innan den. 


Zigzag med stygnlängd 1,0 och bredd 2,3
tyckte jag var lagom.

 
Jag sydde fram till nålen
och backade tillbaka, 
för att slippa fästa mitt i.
 
  
En hel hög med blivande löv!
Först klippte jag bort alla trådarna, 
försiktigt för att inte skada ståltråden.

 Sedan klippte jag alla löv på fri hand.
Jag tyckte det var lättast att börja uppifrån
på båda sidor, 
alltså vända på lövet emellan.
Har man ingen zigzagsax, 
kan man förstås ha slät kant på löven.
Det gör inget om löven inte blir helt lika,
eller olika storlekar!
Minns att det inte finns två löv som är likadana, 
eller det var visst snöstjärnor! 

 
Färdigt att pynta, ris eller träd! 
 

Lycka till!
 
Renoveringsrapport: Golvet i badrummet har fått frigolit mellan bjälkarna, 
annars är det "bara" en massa rördragningar. Tråkiga men viktiga!
 
 Åsa
 
P.S: Om du är ny här, är du särskilt välkommen att titta runt! D.S
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.