lördag 28 september 2013

Att sy en stjärna i lappmosaik (English Paper Piecing)

Denna beskrivning utgår från att du har färdiga pappmallar
och tygbitarna redan skurna.
Om du vill kan du beställa ett kit med det mesta du behöver
här!

Kitet finns med flera olika tyger.

Nu kör vi!
 Först behöver du dina mallar, dina tyger
och limpennan.
Jag håller till på min roterande skärmatta
men det går förstås på ett vanligt bord också.

 Om tyget inte är mönsterpassat,
placerar du bara mallen mitt på.

 Men om det ska mönsterpassas
är mönstret viktigare än att sömsmånerna
blir jämna runt om.
Exaktheten sitter i papperet, inte i sömsmånen!

 När man jobbar med romber,
eller 6-uddig stjärna som det heter här,
är det viktigt att man börjar på samma sida varje gång
när man limmar.
Jag brukar börja med denna sida,
tänker mig att spetsen pekar framåt.
Dra en limsträng längs med överkanten,
inte ända intill papperets överkant.

Du ska använda en sida av limpennan,
så att den så småningom blir spetsig, 
inte den platta sidan.
Du vill inte ha för mycket lim!

 Vik ner tyget över den kant du limmade,
tryck ett par sekunder.
Se särskilt till att tyget ligger tätt runt kanten
i hörnorna.

 Vrid och limma nästa sida,
här limmar du även på den bit av tyget
som vikts in redan.

 Se till att spetsen blir skarp.
Flärpen som sticker ut ska vara så.

 Fortsätt på samma sätt varvet ut.

 Första biten klar!

 Limma nu 5 st till av samma sort,
på samma sätt
och 6 stycken av det andra tyget.
Till att börja med.
 Eftersom du började limma på samma sida
på alla bitar,
pekar nu alla flärpar åt samma håll.
Missade du det så är det ingen större fara,
låt det vara.

 Dags för tråden.
Jag använder alltid Bottom Line,
en tunn, stark polyestertråd som är helt suverän för ändamålet.
Den slits inte mot pappen som en bomullstråd skulle göra,
och hjälper dig så att tråden inte syns från framsidan.
Ta ingen latmanstråd. En bit så lång som underarmen
brukar vara lagom.

 Gör en knut i ena änden,
den bör vara ganska stor.

 Till att börja med ska du sy ihop två bitar.
 Lägg de två bitarna räta mot räta.
Du ska börja sy där det är bredast, där nålen pekar.
Nålen, ja. Den bör vara väldigt tunn och spetsig.
Och lång, för att du inte ska få ont i händerna!
En "Straw" eller "Milliners" brukar fungera,
storlek 10 eller helst 11.

 En kviltklämma från Clover fungerar utmärkt
som hjälp att hålla ihop bitarna.
Sätt den i slutet av den söm du ska sy.
 Stick in nålen mellan mallen och tyget
i det hörn där du ska börja sy.
Dra igenom tråden tills knuten tar stopp.

 Ta nu ett första stygn.
Nålen ska gå vinkelrätt genom tygerna,
inte i en sned vinkel!
Du ska "ta med" cirka två trådar från varje bit
i ditt stygn.
Inte bara en tråd!

 Nu ska du få lära dig att göra en speciell fästknut,
kallad "Knickers Knot",
en brittisk ordlek.
Den tråd som kommer från första stygnet
drar du under nålen och mot vänster,
håll fast den där.

 De två trådar som kommer från nålens öga
drar du under nålen mot höger,
håll fast dem där.

 När du nu långsamt drar igenom nålen 
och drar åt tråden,
kan du se hur tråden bildar en 8:a
innan du drar åt helt.
Då har du gjort rätt och fått till en bra fästknut.
Den knuten ska du göra varje gång du börjar
med en ny tråd
och som avslutning när du ska byta tråd.

 Sedan fortsätter du sy kaststygn över kanten,
med ungefär 2 mm avstånd.
Här syr jag med blå tråd bara för att det ska synas,
annars har du förstås en tråd som är så lik tyget
som möjligt.
Synålen är så tunn att den blir krokig efter en stund,
men det gör inget.

 Det brukar fungera bäst att sy från höger till vänster
och så att du sticker nålen rakt emot dig.
Låt klämman sitta kvar till du närmar dig hörnet.

Sy ända längst ut i spetsen,
utan att sy i någon av flärparna.
Gör två stygn på varandra längst ut.
 Gör det i början och slutet av varje söm.
 Vik ut och kolla så att det ser bra ut från rätsidan.
Vi får hoppas det,
det är väldigt petigt att ta upp en söm!

 Nu ska du lägga till den tredje stjärnspetsen,
utan att ta av tråden emellan.

 Börja med två stygn på varandra
och var noga med att hålla undan flärparna.

 Fortsätt hela sömmen ut
och avsluta med en fästknut.

 Lämna en cm av tråden efter knuten
innan du klipper av.

 Halva stjärnan klar!
Gör den andra halvan på samma sätt.
Fortsätt alltså INTE att sy på en fjärde udd på dessa 3!

 På baksidan ser du hur flärparna
lägger sig fint åt sidan.
 OK, nu har du två halvor.
Dags att sy ihop dem med varandra.

 Här sätter jag gärna två klämmor,
en i mitten och en i slutet.
Börja sy i vänstra hörnet,
först ett stygn och sedan en fästknut.

 När du kommer till mitten är det bra om du kan 
ta ett stygn som går genom båda mittspetsarna.
Fortfarande utan att sy i någon av flärparna!
 Klar!
Här råkade jag ha så lång tråd kvar
att jag lät den hänga kvar.
Annars är det viktigt att man har tillräckligt lång
tråd kvar för att göra en fästknut.
Sy alltså inte ända tills tråden tar slut!
Tråden kostar bara 14 öre per meter,
så det kan du nog kosta på dig!
 Flärparna bildar en fin snurra i mitten.
Det gör inget om stjärnan är lite bucklig i mitten,
som min på bilden,
det försvinner när du så småningom 
tar ur mallarna.
 Nu ska vi sy romberna som ska vara runt vår stjärna,
för att den slutliga formen ska bli en hexagon.
En rolig sak med lappmosaik är annars att man kan
kombinera många olika former till en helhet.
"If it goes together, it sews together", 
som Sue Daley brukar säga.

Det spelar ingen roll vart längs varvet du börjar sy.

 När du kommer till en inre vinkel kan du antingen
vika stjärnspetsen som på bilden
och fortsätta sy nästa söm,
eller ta ur pappmallen om den,
som på bilden, 
är helt "omringad" av andra bitar.

 Så småningom har du sytt varvet runt
och har en stor hexagon med en stjärna i mitten.

 Så här.
Vecken gör inget.

 Pressa din hexagon med ett torrt strykjärn.
Gör en till likadan stjärnhexagon,
alltså börja helt från början,
om du vill göra en liksidig nåldyna.
 Här ligger fram- och baksida, pressade och klara.
På den ena har jag redan tagit bort pappmallarna 
från själva stjärnan.

 Det är bara att lossa på en sömsmån eller två,
så går det lätt att pilla loss mallen.
Om det går trögt har du nog använt för mycket lim.
Ta den till strykjärnet och ge den en ordentlig ångdusch,
så lossnar det lättare.
Lämna mallarna längs ytterkanterna!
När du har tagit bort mallarna i mitten, 
Pressa gärna en gång till,
med torrt strykjärn.

 Nu ska du sy ihop de två delarna längs ytterkanterna.
Även här har du nytta av kviltklämmor, om du har dem.
Sy på precis samma sätt som innan,
men inte HELA vägen runt!

 Lämna en öppning,
jag brukar lämna en romb.

 Plocka bort alla mallar utom de två i öppningen.

 Vänd ut rätsidan genom öppningen
och peta försiktigt ut hörnen,
gärna med en petmoj.

 Stoppa din nåldyna med lämplig stoppning.
Här använde jag en gammal Panduro-vadd
som jag haft liggande i många år.
Annars har jag också använt ullvadd för kviltar,
som jag rev i små bitar.
Man tager vad man haver.
Stoppa riktigt fullt.
 Först när hela nåldynan är stoppad
plockar jag bort de två sista mallarna.

Nu kommer det som jag tycker är svårast av alltihop:
att smygsy ihop öppningen
och ev. sy dit en knapp.

 Klar!
Om du har varit försiktig med dina mallar.
kan du ny sy en till!
Tyckte du att det var roligt?
Jag hoppas det!
Välkommen till min alldeles nya webshop
och titta runt, 
kanske hittar du nästa projekt där?
Webshopen kommer att fyllas på allteftersom,
jag hoppas att du förstår
att jag inte kan köpa in ALLT på en enda gång,
även om det hade varit roligt. 

TACK att du ville vara med!
Lämna gärna en kommentar! 

Åsa

7 kommentarer:

  1. Vilken superbra beskrivning du har gjort, får se om jag hinner göra någon EPP idag, nu ska jag gå in och titta i din Webshop. Kram

    SvaraRadera
  2. Tack, Catarina! Det värmer! Åsa

    SvaraRadera
  3. Har sytt första mittenstjärnan nu, riktigt kul! Tack för jättebra och utförlig beskrivning.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset om att använda snurrplattan ! Det hade jag inte kommit på själv! Jag syr hexagoner och limmar fast tyget med limpenna, och då är det ju jätte bra att kunna snurra. Bra idé!
    Förresten så är din beskrivning suverän, den som inte förstår hur den ska göra, den ska nog kanske ägna sig åt någon annan hobby!! Jätteduktig !
    Textilanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättemycket för era varma ord! Det är roligt att höra att beskrivningen fungerar.

      Radera
  5. Just fabulous! Thank you for sharing; the stripes are so versatile!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.