tisdag 13 november 2012

Shabby Chic

Shabby Chic är en inredningsstil som skapades
i slutet av 80-talet i Los Angeles, 
I slutet av 90-talet visades hennes serie av inredningsprogram
på nöjeskanalen E! i Sverige. 
Jag bänkade mig framför TV:n varje eftermiddag, njöt och inspirerades.

Jag spelade in varje program på VHS och gjorde vackra fodral till dem.
Bilden är från Rachel Ashwells hemsida, länk ovan.





Jag började samla inredningsdetaljer i denna stil,
 köpte bl a en rosa kristallkrona som jag tyvärr inte har kvar.
Vi flyttade några gånger
och hade nästan alltid detaljer i denna stil, 
men genomförde aldrig konceptet helt.

Nyckelord i stilen är: avskavt, vackert, rosor, vitt, bleka pasteller, 
linne (gärna skrynkligt), kristallkronor, snittblommor, 
slitet, överflöd, bekvämt. 

Shabby Chic i min tappning är nog mer chict än shabby.
Rachel brukar tala om "The Beauty of Inperfection", 
allt behöver inte vara perfekt!

Det översta örngottet är perfekt Shabby Chic för mej!


 Jag har alla Rachels böcker. Den senaste även signerad, 
då jag mötte henne på kviltmässan i Houston, hösten 2011.
 2011 kom också den första kollektionen lapptäckstyger i design av Rachel. 
Jag tog hem dem till min tygbutik som jag hade då, 
och "räddade" dem sedan undan den stora utförsäljningen när jag stängde butiken.
Gissa om jag är glad att jag har dem nu!
 Den lilla stolen från när jag var liten
kommer att passa perfekt i vårt nya hem! 

Lämna gärna en hälsning, det gör mig SÅ glad!

Åsa

5 kommentarer:

  1. Stolen är fin! Är Ni på väg att flytta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tvärs över gården, Gunilla! Läs det första inlägget här nedanför. Kram!

      Radera
  2. Hejsan!
    Gillar inte kristallkronor och inte överflöd, men resten håller jag med dej om.
    Elisabet i JÄrfälla

    SvaraRadera
  3. Varför ska man ha de konstiga bokstäverna, som är sist? Efter 5 försök lyckades jag hitt RÄTT
    Elisabet i Järfälla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annars får man en massa "skräpkommentarer" som skickas ut av datorer. På det här sättet visar man att man är människa ;-). Tack att du tog dej omaket!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.