lördag 17 augusti 2013

Sy en enkel Förvaring

Då kör vi!

Du behöver:
 2 olika tyger, ca 1 FQ eller en 30x110 av varje
1 dragkedja, minst 25 cm
Klistervadd el dyl som räcker till tygerna.
+ förstås matchande tråd, symaskin och andra tillbehör.
 Skär till tygerna i följande mått:
Yttertyg och foder: 2 av varje, 8 x 10"  (20 x 25 cm)
En liten remsa i ett av tygerna: 1,5 x 4"  (4 x 10 cm)

Skär eller klipp också klistervadd av något slag,
lite mindre än tygbitarna, 4 st.

 Stryk fast klistervadden på de 4 tygbitarna.
Lägg åt sidan så länge.
Vi börjar med dragkedjan.
Pressa den lilla remsan först på mitten längs med,
vik in mot mitten och pressa igen.
Som på bilden, ungefär som en snedslå.

Här använder jag dragkedja på metervara,
men det går bra att ta en vanlig dragkedja också,
(bara den inte är i metall)
den går att klippa av till lämplig längd.

Om du använder dragkedja på metervara,
vänta med att klippa av den tills du har fått på kläppen.
Behåll hela längden ett tag till.

Trä på kläppen på dragkedjan.
 Stoppa in (den ev avklippta) dragkedjan i den vikta 
remsans ena ände och sy fast med en stickning.
Ja, genom dragkedjan.

 Lägg nu dragkedjan längs med långsidan av den ena tygbiten.
Klipp av dragkedjan till rätt längd, 
den ska vara  ½" (drygt 1 cm) kortare än tyget, i båda ändar.

 Sy fast en remsa i andra änden också.

OM du vill kvilta din förvaring, är det dags för det nu.
Du måste inte, det är så små ytor att det "håller ihop" ändå.

Jag markerade ett rutnät och sydde det med raksöm.
Jag använde min Frixion-penna, en smart grej!
Strecken försvinner nämligen när man stryker på dem.
Finns i vanliga kontorsaffärer bl a.
Så här såg mina färdigkviltade bitar ut.
Dags att sy fast dragkedjan,
placera den mitt på långsidan,
räta mot räta med framsidan .
Obs!
Fodret ska nu ligga aviga mot aviga med utsidans tyg,
även om du inte har kviltat ihop dem!
Sy med en raksöm genom alla lagren, 2-3 mm från själva dragkedjan.
Flytta kläppen när du kommer till den.
 Om dragkedjan kröp in lite när du sydde
(lätt hänt), 
kan du renklippa först,
sedan sy en tät zigzag
genom dragkedja, tygstycken och vadd.

 Vik upp dragkedjan och sy en stickning längs med den,
inte längre från kanten än att dragkedjan hålls fast med sömmen.

 Sy fast dragkedjans andra sida på samma sätt.
Nu har du alla delar i ett stycke.
 Vik ihop på mitten, se till att du öppnat dragkedjan först!!!
Sy först från överkant till botten på en sida, 
sedan från överkant och hela botten på andra sidan.
Se till att sömmen hamnar utanför avslutningen
på dragkedjan.
Remsan ska alltså inte vara med i sömmen.

 Man kan forma botten av förvaringen på olika sätt, 
jag ska visa två olika.
Enligt det första alternativet
markerar du en kvadrat i ena nedre hörnet,
i detta fall 1½" (ca 3,5 cm).

 Klipp bort det hörnet.


 Kläm ihop kortsidan med botten och nåla,

 var noga så att sömmarna möts,
och sömsmånerna ligger åt olika håll.
Sy och zigzaga.

 Ena hörnet klart.
Om du vill ha en smalare botten
ritar du och klipper bort en mindre kvadrat.


 Alternativ 2:
Klipp bort lite av hörnet nertill.
Kläm ihop kortsida och botten.


Dra ett streck 1½" (3,5 cm) från spetsen.
Sy och zigzaga på samma sätt som i det första alternativet.
 
Vänd ut rätsidan och du är
Klar!
Så här ser den ut inuti.
Lägg upp en bild på din förvaring på Varmvits Facebook-sida,
på starsidan, inte evenemangssidan,
så deltar du i tävlingen om tygpaketen,
som jag presenterade i förra inlägget.

Nu kan du, om du vill, sy fler förvaringar,
kanske prova på några varianter?

Jag kommer också att sy under dagen
och fylla på med några bilder här under.

Om något är oklart, eller du har frågor.
är du välkommen att lämna en kommentar här nedanför.

Lycka Till!


Flera av er som syr denna förvaring,
brukar ju också sy i lappteknik.
Så här kan man kombinera teknikerna!
Om du tittar noga kan du se att jag har en dubbel stickning
vid dragkedjan.
Så kan man göra om man inte lyckas "få med" dragkedjan
i den första stickningen.
Gör man det på båda sidor kan man tro att det SKA vara så...




Här har jag sytt ett par i mindre storlekar.
Mellanförvaringen skar jag till 6 x 8"
och den lilla 5 x 7"
Man kan förstås variera på många olika sätt!

Åsa

16 kommentarer:

  1. Kul, jag är med, men har inte valt tyg än ;-)

    SvaraRadera
  2. Måste bara få säga: Men oj vilken inspirerande, energigivande och glädje din blogg sprider. Tack för det! Kraaaaam Kristina C

    SvaraRadera
  3. Saknade dragkedja i rätt färg fick därför göra ett besök på den lokala sybehörsaffären först, är så där nöjd med färgen, men nu är jag redo att börja. Mot skärmattan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att det fanns en affär, Lisbeth! Åsa

      Radera
  4. Tack Åsa för en bra och pedagogisk beskrivning! Jag är inte med nu då jag inte har rätta grejer i sommarhuset. Jag återkommer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Birgitta! Välkommen åter! Åsa

      Radera
  5. Hej Åsa! Förvaringen kan vara ett lagom projekt att sätta igång med i eftermiddag. Ska leta efter passande tyger innan jag börjar med middagen! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du hakar på, Catarina! Här tillbringar Mats dagen i köket, så jag bara går dit och blir serverad emellanåt! Åsa

      Radera
  6. Det blir att sy imorgon..tiden försvann i jakten på present till pigg13-åring. Tidsoptimisten Ally-Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du ska få en dag imorgon, som rein och obrukt står...

      Radera
  7. Jag har nu sytt 2 stycken. Väldigt bra beskrivning Åsa.

    SvaraRadera
  8. Skall sy en annan dag! Kanon beskrivning! !!!!! Idag blev det ett skogs besök istället, (ville få tag i lite lingon) hälsningar Hillevi

    SvaraRadera
  9. Tack snälla för den generösa och pedagogiska beskrivningen!!! Ska genast försöka!
    Agneta

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.