söndag 7 april 2013

Mitt syrum - Äntligen!

Några har trott att mitt syrum stått klart 
dessa veckor sedan vi flyttade in.
Icke!
Det var ju det rum vi började flytta in i först
och det började väldigt bra.
Men när vi fick tillgång till hela huset
blev syrummet nedprioriterat
och har nog varit det rörigaste rummet.
Tills idag!
Mats blev sjuk och vi fick ändra helgens program.
Jag fick en "extra" dag här hemma
och passade på att ägna den åt syrummet.
Skönt!
Är du redo för en rundtur?
 Här står jag utanför rummet, i salen, och tittar in.
Dörren som jag glömt stänga darborta,
leder in till biblioteket, Mats arbetsrum.

 Ett steg närmare, in i mitt rosa rum.
 Innanför dörren står sybehörshyllan,
med sådant som är bra att ha nära symaskinen.
Mina trådfack hänger till höger,
in mot väggen, skyddade mot solljus.

 Rosa gör mig glad!
Lådor från Åhléns,
broderiväska i design av Bronwyn Hayes,
broderad av mig.
Plåtlåda, julklapp av min syster.
Färgpennor, Åhléns.

 Sortimentskåpet som jag gjort om tidigare

 Min symaskin står framför fönstret,
där jag kan titta ut över trädgården och mot allén.
En vanlig duk får agera dammskydd.
Den fina stolen med det söta namnet
"Lillhöjden", från IKEA, har tvättbar klädsel.
 "Åsa? Hon är på Lillhöjden idag!"
Symaskinen, en Bernina 820, utan skydd.
 Den lilla lampan i fönstret påminner om "hemma",
det är Domkyrkan i Härnösand som pryder den,
tillsammans med andra motiv från fina staden.
 Glada väggen!
"Down in the Garden" i design av Leanne Beasley,
och ett flaggspel i samma tyger som 
Flower Sugar, från Lecien.
 Den svarta väskan rymmer min "kursmaskin",
en Bernina 550.
På plåthurtsarna står sötnosen,
en Singer Featherweight.



 Framför det andra fönstret kan jag ställa upp
SewEzi-bordet med min kursmaskin
om jag har en syvän på besök.
En Ivar-hylla till, med projektlådor,
dragkedjor...
 ...och tyger till lyst!
 Den lilla köksbänken ska få bli ett strykbord,
som komplement till strykbräda.
 
 Skärbordet (helvetesbänken) i motljus.
Här kan man inte låta skärmattan ligga framme!
Rullgardin måste fixas.
På gaveln till nästa hylla
hänger måttkäpparna,
linjalerna står i fönstret.
 Ännu fler lådor!
 Och fina plåtburkar...

 Efter biblioteksdörren kommer detta skåp,
du kan nog gissa innehållet.

Garn!
 Förklädet som hänger bredvid skåpet.
Ljuvligt tyg!
 Så kommer kakelugnarna, och tyghyllan.
Här framför behöver jag en hög skärm,
för att skydda tygerna mot solljus.

 I hörnet en korg med papprullar
av olika slag.
 Och så bokyllan till sist. 
Någon dag när jag har lite att göra,
ska jag färgsortera alla böckerna!
Här tittar jag ut i salen igen.
Jag tycker väldigt mycket om mitt nya syrum
(utom golvet).
Här hoppas jag kunna skapa många vackra saker!
Gärna tillsammans med en eller flera vänner!
Tack att du följde med hela vägen runt!
Lämna gärna en kommentar,
det gör mig så glad!

26 kommentarer:

  1. Kanonfint Åsa! Där kommer du att trivas!
    Lycka till med rummet å sy så mycket du orkar!
    Ally-Marie

    SvaraRadera
  2. Vilket underbart rum med vackra ting, tyger och garn. Och utrymme!Och fräscht i rosa och vitt. Det är så roligt att läsa din blogg om allt ni gör.

    SvaraRadera
  3. Vilket drömrum du har. Där är det inte svårt att låta inspirationen flöda. Men det är inte Billyhyllor du har. Ivar? Petitesser. Jag önskar jag hade ett lika fint rum.
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Absolut är det Ivar, Billy bor i kontoret! Rättat nu!

      Radera
  4. Hej Åsa ! Det både syns och känns att jag skulle kunna komma ner en vecka för kreativitet och rekreation ! :) Hälsningar Hillevi

    SvaraRadera
  5. Ett härligt rosa syrum som du skapat med massor av utrymme. Där kan jag förstå att syglädjen flödar.

    SvaraRadera
  6. Tänk att få ha ett så fint syrum. Hoppas du får inspiration till att sy många vackra saker.
    Kram Cissi

    SvaraRadera
  7. Ett flott nytt syrom du har fått deg. Du har så stor plass, mitt nyopppussede ser ut som ett kott i forhold, men jeg trivs og det er jo vikti att vi trives der vi trilbringer så masse Glad tid. Ha en fin uke

    SvaraRadera
  8. Lycka till med ditt fina syrum, där kommer du att kunna skapa fina saker! Kram

    SvaraRadera
  9. Stort och härligt syrum! Golvet är ju jätteläckert! Dölj inte det!

    SvaraRadera
  10. Vilket stort och härligt syrum, rena balsalen. Ska bli roligt att se allt fint du kommer att skapa där.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Vilket fint rum du har skapat, men jag tycker golvet är riktigt charmigt! Kram

    SvaraRadera
  12. Vilket drömrum att skapa i. Kram Annika

    SvaraRadera
  13. Du har rena rama drömrummet som syrum. Så fint det är, fast jag antar att du är som de flesta av oss och stökar till litet när du sätter igång att sy.

    SvaraRadera
  14. Vilket underbart syrum. Stor plats och stora ytor. HÄrligt
    Elisabet i Järfälla

    SvaraRadera
  15. Vilket härligt syrum och vilken fin ordning du har på allting. Lycka till med skapandet.

    SvaraRadera
  16. Tack för alla snälla kommentarr! De har glatt mig, som just nu ligger med influensa. Vi ses igen!

    SvaraRadera
  17. Åsa, lycka till i ditt nya syrum! Här kan du verkligen skapa hur många fina quiltar som helst, båda stora och små.
    Quiltkramar Birgitta W i Malmö

    SvaraRadera
  18. Vad jättefint Du har fått, där kommer säkert många vackra quiltar att ta form. Inspiration i massor, tack för att du delar med dig. stor kram o krya på dig!!
    Birgitta Stéen

    SvaraRadera
  19. åh så jag dreglar!!! du har fått det jättefint grattis! kram Gisela

    SvaraRadera
  20. Vilket fint syrum du fått. Hyllorna med tygerna skulle jag också vilja ha hemma.

    SvaraRadera
  21. Åååå vilket härligt rum.... det hade jag aldrig kunnat gissa att du gillar ROSA, haha.. å TVÅ kakelugnar, går det att elda i dem? Kram fr Lisa i Lysekil

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK, alla! Lisa: Ja, om vi tar hit en sotare som besiktigar skorstenarna, kanske till hösten.

      Radera
  22. Tack för rundturen. Vilket underbart rum du har. Mycket saker men ändå välordnat och rejält med plats att röra sig. Man blir nog lite avundsjuk ändå :)
    Kramis
    Nette

    SvaraRadera
  23. Vilket härligt syrum du har! Så underbart med stora fönster som släpper in massa ljus (ja både för och nackdel förstås).
    Blev imponerad av din rosa sortimentslåda. Har du limmat fast de rosa arken?
    kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Gunilla! Nu har jag äntligen putsat fönstren också... För byrån, kolla här:
      http://varmvit.blogspot.se/2013/02/i-vantan-pa-ett-malarrum.html

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.