fredag 23 november 2012

Loppisfynd 4

Den här veckan åkte jag och Mats
på ett par dagars affärsresa till Blekinge.
Det innebär att han besöker företag
och gör affärer, 
jag besöker affärer och handlar!
 

I Asarum besökte vi två loppisar, Returen och 
den med konstiga namnet "Bleking Varuförmedling".
Liten nysilverskål/pokal och en charmig saltströare.
 

 Småsaker och en liten vit stol, som inte vill vara med på bild!
(Den ligger kvar i bilen, som inte är hemma nu).


Linnedukar och ett gäng näsdukar, 
till ett kommande projekt.

är en favoritbutik.
Innehavaren Christina har en gång i världen varit textillärare
och det märks i butiken!
Vackert linne, och några utvalda fantastiska
gamla kläder. Förutom allt porslin och vackra saker.
Den här gången höll jag mig till "kuriosa-avdelningen"
och köpte div textilier i andrasortering.


 En hög med gamla veckotidningar (de äldsta från 1919!)
fick följa med hem.
I dem fanns fantastiska virkbeskrivningar
och som här på den översta, 
beskrivning på hur man syr fodral till tandborsten eller hattnålarna!
Någon som har det på sin önskelista?
Jag ska visa mer ur de tidningarna en annan gång.

 Helt underbara gamla vykort av alla de slag
finns hos Utsigten.
Förstås några jag inte kunde motstå!


Vi skickar nog inga julkort i år, 
men de som skickar till oss
ska få sådana här ljuvliga små nyårskort tillbaka!
Men de är för små att skicka som vykort, 
 de måste läggas i större kuvert.

 Intill Utsigten ligger en antik/kuriosabutik, 
som lyckades ha öppet just när jag var där.
Julgransljushållare i plåt fann jag där...

 och ett rart brudpar!
Prismor till ett projekt.


I någon av affärerna köpte jag mer textilier.
Man tror ju att man ska komma ihåg!


Loppisrundan avslutades hos Kupan i Karlshamn.
Det var en rolig butik, med högljudda cafégäster
och personal som inte kunde sköta kassaapparaten, 
utan räknade ut allt för hand 
innan man slog in det i kassan.
Men billiga var de!
 
 På vägen dit hade jag sagt att jag ville köpa virkade stjärnor.
Här reade man ut dem för 1 krona styck!
Alla 45 hamnade förstås i min korg! 
Ett par sockerkaksformar och en vit kanna
köpte jag också, 
och en svart skinnkappa för 125 kr!

En lyckad loppisrunda!
Men huset då, vad händer i huset???


 Det jobbas för fullt, men inte med så roliga saker!
Man byter ut alla vattenledningar och avloppsrör.


 och har rivit bort ännu mer ur det som ska bli 
"mitt" badrum.

Utsikt från vårt nuvarande sovrum
mot vårt nya hus, sent häromkvällen.

Snart blir det roligare att kolla in framstegen varje dag!

Tack att du tittade in!

Åsa
 

1 kommentar:

  1. vad du hittar en massa vackra saker, tycker annars att det är rejält utplockat med textilier på loppisar.
    Härligt att det går framåt med renoveringen, i den här takten är det väl klart innan jul.

    kram
    Birgitta Stéen

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.