torsdag 1 augusti 2013

Livlina och andra hjälpmedel för stickning

"Högmod går före fall"
 
Ibland tror jag att 
"nu har jag fått kläm på det här!"
och så stickar jag vidare,
bara för att senare upptäcka ett stort fel.
Som häromdagen.
 
 Jag hade gjort ett stort fel
och det skulle inte gå att sticka vidare i mönstret
utan att riva upp mer än 6000 maskor.
 
I vanliga fall "stickar jag baklänges", maska för maska,
men nu var det för många varv.
Jag valde ut ett varv utan omslag,
drog ur stickan
och repade upp ända dit.
 
Sedan plockade jag upp alla 311 maskor igen.
Det gick bra!
 
Betydligt enklare hade det varit om jag haft en livlina.
 
Här 
finns en bra beskrivning på hur man gör!
 
När jag stickar efter mönster som inte är alltför komplicerade,
sparar jag filen på min iPad,
och stickar direkt från den.
 
Men om det är krångligare måste jag skriva ut mönstret.
Sedan plockar jag fram min stickplatta:
 
 
 
Det är en liten anslagstavla i metall med frigolitbaksida,
och en metalllinjal som jag klistrat fast en magnet bakpå.
Med linjalen håller jag fast mönstret
och markerar samtidigt vilken rad jag är på.
Jag placerar linjalen så att den täcker varven
ovanför
det varv jag stickar.
Detta för att det är lättare att kolla att det är rätt
om man ser de varv man redan stickat.
 
En varvräknare kan också vara bra att ha:
 
!
 Idag jobbade jag i trädgården på förmiddagen
och bänkade mig med stickningen
till Sommar i P1, som vanligt.
Men sedan kunde jag inte sluta.
Först vid 17-tiden kunde jag slita mig,
då jag stickat klart veckans ledtråd
på Mayan Garden.

Turligt nog kom nästa ledtråd till Analucia
en dag för tidigt,
så kvällen är räddad!
 
Ha det!
 
Åsa 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.