tisdag 30 juli 2013

Stickmarkörer

"Bra verktyg gör halva jobbet"
Så sant som det är sagt.
Ett hjälpmedel för stickning 
som jag helt underskattat
är stickmarkörer.
På 90-talet när jag hade garnbutik
såg markörerna ut så här:
 Jag försökte använda dem när mönstren
                                                        sa  "place marker",
men det fungerade inte som det skulle.
Antingen trillade markören ur,
eller så var den ivägen.

Till slut började jag på en krånglig sjal,
som verkligen krävde markörer
för att visa var varje mönsterrapport började.

Jag frågade i garnaffärer,
men de hade ingen aning om vad jag pratade om, 
hade bara de öppna i plast.

Vad göra?
Googla, förstås!

Då hittade jag 
som drivs av en svenska, Rose-Marie.
Just då hade hon inga markörer i lager,
men jag fick beställa precis vilka jag ville ha!

 Jag valde rosa och lila, förstås!
De kom i ett brev efter bara några dagar.

I små, söta påsar.

Jag testade, och gillade den skarpt!
Man stickar dit markören ska vara,
trär på den
och stickar vidare.

Den är absolut inte ivägen
och ändå är det ingen risk att man missar den.

Nu ska jag börja på en sjal som kräver många markörer,
så jag har beställt fler:


Rekommenderas!

Dessutom får man ju anledning att använda
pyttesmå söta askar som man köpt:

 De stickor jag föredrar att använda
när jag stickar spetssjalar
är Addi Lace.
De har spetsiga spetsar
och mjuk lina.
Jag brukar köpa dem på
som har ett väldigt stort sortiment av dem.

Det var några tips från mig,
imorgon kommer ett till.

4 kommentarer:

  1. Tack för detta tipset! Jag beställer stickmarkörerna och fina var de oxå. Jag sitter med plastsäkerhetsnålar, de var inte bra:(..

    SvaraRadera
  2. Beställde du xl? Går det inte att bara maila henne och beställa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag beställde M och L, flest L. Jag har bara haft kontakt via etsy, men du kan ju prova att maila.

      Radera
  3. Så'na där markörer som på översta bilden har jag och har samma dåliga erfarenhet av dem. Nu använder jag små gardinringar så jag får se till att jag inte stickar fast dem :-)
    Kram

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.