onsdag 14 augusti 2013

Har du mycket squash / zuccini?

Det har jag, massor!
Så här gjorde jag idag:

 Jag tog ett par av våra squash från trädgården.
Just denna var så stor att jag kärnade ur den först.
Om de är i mer "normal" storlek behövs inte det.

Jag skalade dem och delade den i tärningar,
2 liter tärningar till en stor sats.

Sedan kokade jag dem mjuka under lock i en kastrull,
inget extra vatten behövs.

 Det tog ca 10 minuter.

Under tiden blandade jag i en stor skål
8 ägg
 1,5 dl socker eller sötningsmedel
 1,5 dl vetemjöl

 50 gram sötmandel
ska egentligen malas,
men vi har ingen mandelkvarn
och matberedaren var tillfälligt
ur funktion...
...så jag hackade dem så fint jag iddes.
 1 liter mjölk.
Jag valde lättmjölk,
men du kan ta hur fet du vill!

 2 droppar bittermandel arom/olja.
Observera storleken på hålet i flaskan!
Stor försiktighet krävs,
eller en pipett,
eller Ekströms klassiska bittermandelolja istället.

När squashen är mjuk mosar jag den, 
idag med mixerstav.

Så blandade jag alltihopa i den stora skålen
och hällde upp i ugnsformar.
200 graders ugn i 40-60 minuter,
klart!
Vad det blev?

 Falsk ostkaka!
Otroligt god, smakar precis som Frödinge ostkaka.
För första gången i mitt liv har jag köpt folieformar,
för detta ska jag göra fler gånger och frysa in.

Jag brukar äta ostkaka med keso och frysta bär,
gott och nyttigt kvällsfika.

Ingredienserna en gång till,
om du vill skriva av eller kopiera:

Falsk ostkaka

9 dl skalad, hackad squash
8 ägg
1,5 dl socker eller sötningsmedel
1,5 dl vetemjöl
50 g sötmandel, mald
2 droppar bittermandelolja
1 liter mjölk

45-60 minuter i 200 graders ugnsvärme,
långt nere i ugnen.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.