torsdag 8 augusti 2013

Vår kökssoffa

Långt innan vi flyttade in i huset visste jag
att jag ville ha en kökssoffa.
Jag skrev upp måtten den skulle ha,
det var viktigt att den var lång 
och inte för hög.
 
Jag hade bevakning på Blocket,
tittade på många kökssoffor under ett par månader.
Till sist slog jag till
och fick den t o m hemkörd!
 
Men det var mitt i flytten
och soffan blev stående i målarrummet
ett bra tag,
givetvis belamrad med grejer.
 
När det bestämdes att min mamma skulle komma på besök
från Norrland
satte jag fart.
Vi behövde kunna sitta fler runt köksbordet.
 
 Så här såg den ut när den kom,
inte som jag ville ha den precis.
Men måtten stämde ju perfekt.

 Första steget var att bära ut den på gårdsplanen
och tvätta med målartvätt.
Enkelt nuförtiden, när det finns färdigblandad tvätt
som inte behöver sköljas bort.

 Sedan en lätt slipning med väldigt fint sandpapper.
Detta slipade jag också med mellan varje varv av färgen.
 Det blev tre varv grundfärg
och ett varv matt lackfärg innan jag var nöjd.

 På plats!
Locket fick ny klädsel av ljusgrått tyg
och en lös dyna av svagt grått rosmönstrat,
enkelt att tvätta.
Två kuddar syddes på ett kick.

Här sitter jag och äter min frukost
de enstaka dagar när det inte är skönt nog
att sitta ute.
Om det är tillräckligt mycket läsvärt i tidningen
lutar jag mig mot en kudde och lägger upp benen.
Så kan man sitta länge!
 Vardagslyx!
Nu letar vi ett nytt köksbord,
det svåra är att det ska vara långsmalt,
helst 170 x 75 cm!
Tips mottages tacksamt!
 
Åsa

1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.