lördag 31 augusti 2013

Sy Tillsammans, 28 september

Tack snälla ni, för all positiv respons
på gårdagens inlägg!
Det värmer verkligen!

Nu laddar vi för nästa Sy Tillsammans.
I god tid,
för jag ska ju hinna en "sväng" till Las Vegas först.

Som ni förstod igår, så tänkte jag att vi skulle sy nåldynor.


Jag har sytt många den här veckan
och har valt denna modell till vår Sy Tillsammans.
12 romber till framsidan
och lika många till baksidan.

För att det ska vara riktigt smidigt har jag gjort 
färdigskurna kit som du kan beställa.
Jag har några olika du kan välja bland, 
och fyller på med fler allteftersom de tar slut.
 
 A. Rött och vitt

 B. Svart, grått och vitt

 C. Gammalrosa med rosor

 D. Svart/vita sybehör

 E. Turkos och vitt


 I ett "stort" kit ingår
24 pappersmallar
24 tygbitar
1 pappspole med 118 m Bottom Line tråd
Porto 12 kr
Kostnad totalt 64 kr

 ************

I det lilla kitet ingår
24 pappersmallar
1 pappspole med 118 m Bottom Line tråd
Porto 6 kr
Kostnad totalt 40 kr

***********

Kan man använda pappersmallarna flera gånger?
Ja, men inte hur många gånger som helst.
Mallarna på bilden nedan har jag använt ca 8 ggr var,
och det är inte att rekommendera!
På slutet var det svårt att få bort mallen från tyget,
och dessutom blir de väldigt naggade i kanten.

Jag har inte fått den första leveransen från Australien ännu, 
så jag fick använda de mallar jag hade hemma,
om och om igen...
Jag vill ju komma igång!
Men du kan alltså sy flera nåldynor
med de mallar du får i kitet.

Måste jag ha den tråden?
Ja, om du ska få en rättvis bild av denna nya teknik.
Det är en tunn, väldigt stark polyestertråd
som inte slits lika mycket som en bomullstråd
när den dras över kanten på mallen många gånger.
Det underlättar!

Vad behöver jag mer?
En tunn, längre synål, Straw eller Milliner´s
En Sew Line limpenna
(Jag hoppas få hem sådana att sälja innan dess,
men jag vågar inte lova.)
Knappar eller annan utsmyckning du vill ha.
Hur beställer jag?
Först skickar du ett mail till
asaholmer@gmail.com
och skriver om du vill ha det stora eller lilla kitet,
och, om det stora, vilket tygval.
Skriv din adress också!
Jag lägger undan det direkt,
eller åtminstone i tur och ordning.
 Sedan betalar du in 40 el 64 kr till BG 777-5778, Quilt Passion AB
och skriver ditt namn som avsändare.

Jag postar breven veckan innan den 28:e.
Då har jag nog fått hem limpennor också, 
till dem som inte lyckats få tag på någon.

Skicka gärna din beställning så snart som möjjligt,
så hinner jag förbereda innan resan till Las Vegas.

Den 28 september
lägger jag ut instruktioner här i bloggen
och finns till hands för frågor.
Beskrivningen kommer att ligga kvar,
om du inte skulle kunna just det datumet.

Jag hoppas du vill vara med och prova på en ny
variant på en väldigt gammal teknik! 
Tekniken brukar kallas English Paper Piecing, 
men jag tror jag ska använda 
Engelsk Handsömnad. 

Åsa

Nu ska jag på loppis!

1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.