söndag 19 maj 2013

TRÄDgården

I och runt vår trädgård finns många vackra träd.
Idag gick jag en runda med kameran
innan det efterlängtade regnet kom.
Jag var lite orolig att regnet skulle slå bort blommorna,
men det gick bra,
trots att vi fick 20 mm regn.

 Magnolian blommar, tydligen som aldrig förr!
 Underbart!
 Två stora äppelträd har vi, här sedda från terrassen.
 Och här är huset sett från äppelträden.


 En riktigt stor Gingko Biloba!
Vid dammen växer en amerikansk sekvoja.
 Den är inte vacker, men har häftig bark.

 Hästkastanjen är desto vackrare!


 Pelarpopplar finns också kring dammen.

En av gårdens vackra ekar.
Ingen lund av dem, dock,
jag hette Eklund "som flicka".

 Ni som lärt känna oss förstår
att det kliar i fingrarna på oss
att börja rensa i detta område!
Röjningen är gjord, nu ska alla pinnar samlas ihop.

 Ett tulpanträd finns också, 
framför en rödbladig lönn.

 Syrénerna är lite sena här,
jag har sett många helt utslagna i Malmö
(syréner, inte hemlösa!)

 Äkta kastanj finns också,
den är senare än...

 ...hästkastanjerna i allén.

En härlig gammal lönn!

 Lindarna har nyss ansats som om 
boskap betat av dem.
 Sedan kom då regnet,
det första riktiga på över en månad.

Så jag kunde ta mig tid att fixa mangeln...

Åsa

2 kommentarer:

  1. Så fina bilder. Imponerad av all trädkunskap!

    SvaraRadera
  2. Vilket enormt ställe ni har. Det måste ju vara ett heltidsjobba att hålla ordning på det.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.